Followers

Tuesday, 31 May 2022

Ulasan Buku - Entrok

Tajuk : Entrok
Penulis : Okky Madasari (terjemahan BM Haris Zuan)
Penerbit : Gerakbudaya
Genre : Historical Fiction


Entrok merupakan pengkisahan masyarakat terbawah terhadap perubahan sosial yang berlaku dalam sejarah panjang masyarakat Indonesia pasca merdeka, khasnya ketika era Orde Baru. Entrok juga dengan cermat memperihalkan pergelutan emosi dan fikiran perempuan daripada pelbagai sisi; anak perempuan yang menginjak usia remaja, mahasiswa yang penuh idealisme, ibu muda buta huruf yang cekal membangun keluarga, kekecewaan serta kerelaan isteri pertama dan kedua, juga nenek tua yang mendambakan seorang cucu.


Pertama kali membaca karya dari Okky Madasari, penulis dari Indonesia. Entrok adalah karya sulung Okky Madasari yang diterbitkan pada tahun 2010 dan kemudian diterjemahkan dalam bahasa Inggeris pada tahun 2013. Penulis adalah lulusan Sosiologi dari Universitas Indonesia dan pernah bekerja sebagai wartawan di Indonesia dan mengambil keputusan untuk berhenti dan focus pada kerjayanya sebagai penulis. Sehingga ke hari ini, penulis mempunyai 9 buah buku antaranya Entrok, Maryam, Pasung Jiwa dan banyak lagi yang mengetengahkan tema wanita dan politik Indonesia. Entrok berkisahkan kehidupan masyarakat Melayu Jawa Indonesia sekitar tahun 1950an – 1990an dan ketika pemerintahan Orda (Orde Baru) di bawah Presiden Soeharto, rakyat Indonesia kelas bawahan tersiksa dengan sistem dan keganasan dari pihak tentera.
 

Karya Entrok adalah inspirasi dari kisah neneknya yang tidak mampu untuk memiliki entrok dan kemudian bekerja keras untuk mendapatkannya. Apa maksud Entrok? Entrok adalah pakaian dalam/coli wanita. Pada zaman dulu kebanyakan wanita tidak memakai entrok kerana tidak berkemampuan malah tidak merasa kepentingan memakai entrok, tetapi Marni iaitu watak utama Entrok terlalu inginkan entrok untuk dipakai kerana tidak selesa dengan keadaan fizikalnya yang semakin dewasa, maka dari situ tercetusnya azam dan semangat Marni untuk berusaha mengubah nasibnya dari miskin yang cuma sekadar makan kerana ibunya hanya diberi upah makan selepas menyiapkan kerja, dan dia berjaya menjadi kaya dengan hasil upah mengangkut barang, berdagang dari rumah ke rumah dan meminjamkan wang kepada orang lain dengan kadar bunga 10%. Marni mempunyai seorang anak, Rahayu, hasil perkahwinannya dengan Teja, bekas kuli mengangkut barang di pasar. Marni dan Rahaya, dua generasi berbeza zaman dan saling tidak punya persefahaman. Rahayu dibesarkan dengan segala kesenangan dan kemewahan serta dihantar sekolah kerana Marni ingin anaknya menjadi seorang yang terpelajar namun ilmu yang ada pada Rahayu menjadi titik perseketaan antara Marni dan Rahayu hingga terdapat jurang antara mereka. Disebalik kekayaan Marni, Marni juga sering menjadi mangsa cemuhan masyarakat sekeliling yang iri hati dengannya dan digelar lindah darat. Namun Marni terus bangun tidak menoleh kebelakang. Manakala Rahayu yang semakin menjauh, akhirnya hilang selepas berkahwin dengan pensyarahnya di kampus dan menjadi isteri ke dua, sesuatu yang Marni sendiri tidak bisa menerimanya.
 
Novel ini bukan kerana kehidupan Marni dan Rahayu sahaja, tetapi tentang temanya yang mengetengahkan isu sosial politik, feminisme, dan pluralisme masyarakat Jawa Indonesia dulu dan kini. Marni dan Rahayu adalah wakil rakyat biasa di negara itu yang menghadapi kemelut berdepan dengan sistem pemerintahan yang di dominasi oleh tentera dan sewenang-wenang memeras hasil keringat rakyat dengan meminta wang perlindungan setiap 2 minggu sekali dengan mengugut akan memenjara rakyat sekiranya engkar. Demi melindungi harta dan usahanya, Marni terus-terusan membayar wang perlindungan walaupun terpaksa membiarkan hartanya dikaup oleh tentera yang rakus menggunakan pangkat untuk hidup senang. Tidak hanya keamanan dan kekebasan hidup, malah hal agama juga turut dikongkong oleh sistem negara yang mana kaum Cina di sana dituduh sebagai penyokong PKI (Parti Komunis Indonesia) jika engkar dengan undang-undang dan dilarang sama sekali untuk terus menganut agama warisan mereka. Jika membantah, mereka akan. Penindasan dan kekejaman pihak tentera diangkat sebagai topic utama novel ini dan menjadikan saya bersyukur tidak melalui hari-hari kelam sebagai rakyat bawahan di tanahair tercinta ini. Selain itu, apa yang saya belajar melalui novel ini adalah perbezaan antara generasi ibu dan anak boleh menjadi jurang hubungan. Sepatutnya Rahayu yang berpeluang ke sekolah dan belajar tentang ilmu-ilmu agama, lebih terbuka dan membantu ibunya mencari jalan yang betul tentang agama, bukannya terus-terusan mempercayai dakwaan jiran tetangga  termasuk ustaz di sekolah yang memboikotnya kerana ibunya. Ibunya tidak punya pendidikan malah membaca pun tidak pandai apantah lagi berfikir tentang hal-hal syirik dan khurafat yang tidak pernah di ajar oleh sesiapa pun kepadanya. Akhirnya, sama ada Marni mahupun Rahayu yang terpelajar itu sama-sama tidak berdaya melawan dan menentang golongan atasan dan pihak yang bersenjata.
 
Pendapat saya, novel ini menarik untuk dibaca. Bahasa Jawa Indonesia telah diterjemahkan sedikit bagi membantu pembaca dari Malaysia memahami isi kandungan buku ini.
 
 
Gusti, kenapa aku selalu Kau hadapkan dengan orang-orang seperti ini? Orang-orang yang begitu berkuasa dengan seragam dan sepatunya. Orang-orang yang menjadi begitu kuat dengan senapangnya. Orang-orang yang selalu benar kerana bekerja untuk negara. Mereka yang selalu mendapatkan wang dengan mudah tanpa sedikit pun mengeluarkan keringat. Dan aku yang tak punya kuasa dan kekuatan, yang selalu saja salah, harus tunduk pada kemahuan mereka. Menyerahkan harta yang terkumpul dengan susah payah, dengan segala hujatan (fitnah; caci; cela) orang lain.’ – Sumarni (mukasurat 191)

Ulasan Buku - What Are You Looking For Is In The Library

Tajuk : What Are You Looking For Is In The Library Penulis :  Genre : Non-Fiction Rating : 3.5 ⭐ Assalamualaikum...  Saya bukan nak ulas kes...